Συνέντευξη του ψυχιάτρου, ψυχοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιου Κρασανάκη
Συνέντευξη στη Δήμητρα Διδαγγέλου, Δημοσιογράφο – Ψυχολόγο, MSc Ψυχολογία & Μ.Μ.Ε.Μπορεί η δραματοθεραπεία να συγκαταλέγεται στις σύγχρονες μεθόδους θεραπείας, οι ρίζες της όμως μας πάνε πίσω στην αρχαιότητα και συνδέονται με τον ορισμό της τραγωδίας που ο Αριστοτέλης έδινε στην «Ποιητική» του: «Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, χωρίς εκάστω των ειδών εν τοις μορίοις, δρώντων και ου δι’ απαγγελίας, δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν» (είναι λοιπόν η τραγωδία μίμηση πράξης σημαντικής και ολοκληρωμένης, η οποία έχει κάποια διάρκεια, με λόγο ποιητικό, τα μέρη της οποίας διαφέρουν στη φόρμα τους, που παριστάνεται ενεργά και δεν απαγγέλλεται, η οποία προκαλώντας τη συμπάθεια και το φόβο του θεατή τον αποκαθάρει (λυτρώνει) από παρόμοια ψυχικά συναισθήματα)….
Πολλούς αιώνες αργότερα, σε μια εποχή που όλα αλλάζουν ραγδαία και ο καθένας μας καλείται ν’ αναλάβει διαφορετικούς και ίσως δύσκολους ρόλους στη ζωή του, το θέατρο μοιάζει να είναι ένα σταθερό σημείο αναφοράς. Όταν μάλιστα συνδυάζεται με την επιστήμη, μπορεί να λειτουργήσει θεραπευτικά, τόσο για την ψυχή όσο και για το σώμα.
Με αφορμή το 3ο Διεθνές Συνέδριο Δραματοθεραπείας που θα πραγματοποιηθεί στις 11 – 13 Οκτωβρίου, στο Ναύπλιο και την Επίδαυρο, ο ψυχίατρος, ψυχοθεραπευτής και σκηνοθέτης Στέλιος Κρασανάκης, ιδρυτής του «Ινστιτούτου Δραματοθεραπείας ΑΙΩΝ», απαντά σε ερωτήματα για το ρόλο της δραματοθεραπείας σε μια εποχή που οι μάσκες έχουν πέσει.
- Ο Γάλλος ζωγράφος Georges Braque στο βιβλίο του «Η Μέρα και η Νύχτα» είχε γράψει ότι η τέχνη είναι καμωμένη για να ταράζει, ενώ η επιστήμη καθησυχάζει. Συμφωνείτε μαζί του;
- Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των ατόμων που αντιμετωπίζουν ψυχολογικά προβλήματα. Πιστεύετε ότι η τέχνη -είτε όταν την κάνει κάποιος είτε όταν τη βλέπει- μπορεί να αποτελέσει μια διέξοδο;
- Πώς μπορεί να βοηθηθεί κάποιος με τη δραματοθεραπεία και ποιες είναι οι ρίζες της;
- Ποιος είναι ο στόχος της δραματοθεραπείας;
- Ποιες είναι οι κύριες τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη δραματοθεραπεία;
- Σε παλαιότερη συνέντευξή σας είχατε πει ότι η δραματοθεραπεία λειτουργεί ως «πρόβα ζωής». Πιστεύετε ότι στη ζωή μας παίζουμε ρόλους;
- Μπορούμε να μιλάμε για «happy end» στην πραγματική ζωή; Τι μορφή μπορεί να έχει;
- Πολλοί ισχυρίζονται ότι ζούμε σε μια εποχή που οι μάσκες έχουν πέσει. Πιστεύετε ότι έχει συμβεί αυτό; Αν ναι, συμφωνείτε ότι βρισκόμαστε σ’ ένα μεταβατικό στάδιο, όπου δεν έχουμε βρει ακόμη τον αληθινό εαυτό μας και την ταυτότητά μας – ως έθνος ή ως άτομα- και γι’ αυτό είμαστε σαστισμένοι;
- Σε λίγες μέρες θα πραγματοποιηθεί στο Ναύπλιο το 3ο Διεθνές Συνέδριο Δραματοθεραπείας και Παιγνιοθεραπείας, με συνδιοργανωτή τον «ΑΙΩΝ», το Ινστιτούτο Δραματοθεραπείας που έχετε δημιουργήσει. Ποια είναι η φετινή θεματική και η φιλοσοφία του συνεδρίου;
Θέμα μας «Η Δραματοθεραπεία και η Παιγνιοθεραπεία στον ΚΟΣΜΟ.
Συνάντησης, Σύνθεσης, Συνέργειας ΤΟΠΟΣ»
Η Δραματοθεραπεία ως Τόπος Ψυχής, Τόπος Φαντασίας και Τόπος Γνώσης. Σε μια εποχή κρίσης θελήσαμε να κάνουμε πράξη τις επιθυμίες μας, να πάρουν τα όνειρα εκδίκηση. Να υλοποιήσουμε ένα Συνέδριο χωρίς χρήματα, χωρίς οικονομική συμμετοχή, μέσα από συνεργασίες και συνέργειες να συνυπάρξουμε μέσα σε μια γιορτή Τέχνης, Επιστήμης, Θεραπείας και Εκπαίδευσης.
Βιογραφικό
Ο Στέλιος Κρασανάκης σπούδασε ιατρική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), θέατρο στην Επιθεώρηση Δραματικής Τέχνης με την Ρούλα Πατεράκη και δραματοθεραπεία στο English Institute of Dramatherapy και στην Ένωση δραματοθεαπευτών και παιγνιοθεραπεύτών Ελλάδος (ΕΔΠΕ), της οποίας αποτελεί ιδρυτικό μέλος.
Εργάζεται ως ψυχίατρος, ψυχοθεραπευτής, δραματοθεραπευτής και σκηνοθέτης.
Διευθυντής του θεραπευτικού κέντρου απεξάρτησης «ΘΗΣΕΑΣ», Ιδρυτής του «Ινστιτούτου Δραματοθεραπείας ΑΙΩΝ» από το 1994, που παρέχει εκπαίδευση και θεραπεία. Διευθυντής της σειράς με βιβλία δραματοθεραπείας «Ρόλοι στη ζωή-ρόλοι στο θέατρο»
Συνεργάζεται με Πανεπιστήμια, δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και επιστημονικά περιοδικά.
Έχει σκηνοθετήσει 23 θεατρικές παραστάσεις με σημαντικά έργα του διεθνούς ρεπερτορίου (Πεθαίνω σαν χώρα, Περιμένοντας τον Γκοντό, Οδυσσέας, Insenso, Schreber’s Nervous Illness, Lenz, Camille Claudel, Το Παρτάλι κ.α.)
Είναι μέλος της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας (κλάδος Τέχνη και Ψυχιατρική), της Ελληνικής Εταιρείας Σκηνοθετών, του Συλλόγου επαγγελματιών απεξάρτησης ΙΤΑCA και της Εταιρείας Κλινικής και Κοινωνικής Έρευνας.
Έχει συμμετάσχει με άρθρα και εργαστήρια σε περισσότερα από 80 συνέδρια και έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο EATI Participant of the year το 2001
Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Νάξου.
πηγη
0 σχόλια: