Ο κοινωνιολόγος, βιολόγος και φιλόσοφος Henri Laborit διατύπωσε κάποτε την υπόθεση ότι τα άτομα που γίνονται αντικείμενα καταπίεσης έχουν μόνο τρεις επιλογές: την υποταγή, τηναντίσταση ή την διαφυγή. Στα πλαίσια της κοινωνικοβιολογικής ανάλυσης, η αυτοκτονίααποτελεί την πιο ακραία μορφή διαφυγής. Εν όψει της προγραμματισμένης κρίσης που ξέσπασε σε ολόκληρη την Ευρώπη, τα θύματα της αδικίας δεν πρέπει ποτέ να ξεχνούνότι το καλύτερο αντίδοτο για την βάναυση μεταχείρισή τους από οποιοδήποτε σύστημα είναι η καταπολέμηση αυτού του συστήματος.
Ανάμεσα στους ενόχους για αυτά τα εγκλήματα δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την εφαρμοζόμενη πολιτική του κοινωνικού σφαγείου της ιταλικής κυβέρνησης. Χθες, για παράδειγμα, κατάργησαν την απαλλαγή των ανέργων από την καταβολή του μέρους των εξόδων νοσηλείας που αντιστοιχεί στους ασθενείς. Η απόφαση αναιρέθηκε αρκετές ώρες αργότερα, μετά από την δημόσια κατακραυγή, οπότε και μας ενημέρωσαν ότι έγινε ένα "απλό λάθος" στο κείμενο. Αυτό είναι το ανθρώπινο κόστος που καταβάλλεται καθημερινά για να συντηρηθεί η σκηνοθετημένη οικονομική κρίση. Η πολιτική έχει χαρακτηριστεί από αρκετούς ως "κρατικό σφαγείο". Ο όρος είναι ακριβής, διότι πίσω από τις οικονομικές πολιτικές, τα νομοσχέδια και τις "παραλείψεις" εκ μέρους των δημόσιων αρχών δεν υπάρχει καμιά άγνοια ή αφέλεια. Αλλά θα πρέπει να προσθέσουμε στον όρο αυτό και έναν άλλο: τις"εκατόμβες των αγορών".
Όταν ο Λουτσιάνο Γκαλίνο επέμενε ότι "η ανθρώπινη εργασία δεν είναι εμπόρευμα", δεν διατύπωνε κάποια ιερή και χρήσιμη πολιτισμική θεωρία, προκειμένου να συζητηθεί σε φιλικούς τόνους σε κάποια πανεπιστημιακά σεμινάρια. Αναφερόταν στις ακραίες και βίαιες επιπτώσεις στην ανθρώπινη ζωή όταν στον "ιστό" της εργασίας και των εργαζομένων, ως βιοοικονομικής μονάδας, παρατηρείται ένα ρήγμα. Όταν οι ζωές των εργαζόμενων ανθρώπων υποβαθμίζονται σε μια αμιγώς οικονομική προπαίδεια, που υπόκειται στους απαράβατους νόμους των αγορών, χωρίς τα φίλτρα, τις προστατευτικές ομπρέλες και τους φραγμούς, που θα έπρεπε κανονικά να προστατεύουν την πανταχού παρούσα και επεμβατική διαδικασία της εμπορικοποίησης.
Το εγκάθετο επιτελείο-τσίρκο που έχει αναλάβει την κυβέρνηση στην Ιταλία αγνοείαυτούς τους θανάτους, προτιμώντας τον στρουθοκαμηλισμό μέσα στην κινούμενη άμμο των υπερβολών του, αλλά το 2012 οι "εκατόμβες των αγορών" εξακολούθησαν να αυξάνονται: 362 αυτοκτονίες ανέργων, 192 θάνατοι ελεύθερων επαγγελματιών και 144 θάνατοι ιδιοκτητών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. (Οι μεγαλοεπιχειρηματίες δεν αυτοκτονούν. Απλά φεύγουν για άλλες χώρες).
Από αυτό το τούνελ δεν υπάρχει καμιά διέξοδος. Αυτό γίνεται όλο και περισσότερο εμφανές. Αν θέλουμε να δούμε ένα τέλος σε αυτές τις "εκατόμβες των αγορών", θα πρέπει να περιορίσουμε τον έλεγχο που ασκούν οι αγορές στην ίδια τη ζωή μας. Θα πρέπει να εργαστούμε για να δημιουργήσουμε μια πολιτιστική και κοινωνική ανάκαμψη, μια ριζοσπαστική πολιτική, όχι μόνο εδώ στην εύθραυστη περιφέρεια μας, αλλά στην καρδιά της Ευρώπης, όπουτο εφιαλτικό αυτό "όραμα" είναι ακόμη πιο ισχυρό.
Θα είναι δύσκολη αυτή η αποστολή και πολύ μακρύς ο δρόμος. Γι' αυτό θα πρέπει να πιάσουμε δουλειά το ταχύτερο δυνατόν.
*Ο Marco Revelli είναι καθηγητής ιστορίας και κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο του Τορίνο.
0 σχόλια: