Τρίτη, 11 Αυγούστου 2015

Ανοίγει ο φάκελος «λαθρεμπόριο καυσίμων»


oil-blackmaeket

Tον χορό των εκατομμυρίων ευρώ από το λαθρεμπόριο καυσίμων και τις «μίζες» που διατρέχουν κάθετα τον μηχανισμό διακίνησης και ελέγχου του αφορολόγητου πετρελαίου επιχειρούν να ξεσκεπάσουν οι εισαγγελικές αρχές, για το δεξαμενόπλοιο με το αδήλωτο φορτίο των 13.000 τόνων καυσίμου που εντοπίστηκε στις 21 Ιουλίου από πλωτό καταδιωκτικό της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων.

Για την ύποπτη αυτήν υπόθεση, για την οποία γίνεται έρευνα ώστε να διαπιστωθεί αν συνδέεται με λαθρεμπορικά κυκλώματα και αν έχουν εμπλοκή τελωνειακοί υπάλληλοι, μέλη του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου «Ειρήνη» ή και υπάλληλοι διυλιστηρίων, είναι ενήμερη και η κυβέρνηση, η οποία ωστόσο δεν έχει λάβει μέχρι σήμερα επίσημα θέση.

Αντίθετα, σε ευρεία σύσκεψη που έγινε την περασμένη εβδομάδα για το λαθρεμπόριο στα καύσιμα, η συζήτηση επικεντρώθηκε για ακόμη μία φορά στα βενζινάδικα και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης περιορίστηκαν στην απαγόρευση πώλησης καυσίμων από πρατήρια που δεν έχουν εφαρμόσει το σύστημα εισροών-εκροών και στην επίσπευση της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων, προκειμένου να εφαρμοστούν οι εδώ και χρόνια ψηφισμένοι νόμοι για τη χρήση μοριακών ιχνηθετών στα καύσιμα, την τοποθέτηση GPS σε πλωτά και επίγεια μέσα μεταφοράς κ.λπ.

Σάλος

Ο θόρυβος που έχει ξεσπάσει στην αγορά πετρελαίου είναι μεγάλος μετά το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» και την αποκάλυψη ότι δεν υπήρχε κανένα τελωνειακό έγγραφο με τα στοιχεία του φορτίου στο δεξαμενόπλοιο, όπως και ότι επιχειρήθηκε να δημιουργηθούν εκ των υστέρων ηλεκτρονικά παραστατικά (e-Διοικητικά Εγγραφα) με παρέμβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα του τελωνείου.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανοίξει από την Εισαγγελία Πειραιώς ο φάκελος της συγκεκριμένης υπόθεσης.

Στο θέμα αναφέρθηκε αναλυτικά, πάντως, την Κυριακή ο βουλευτής των ΑΝ.ΕΛΛ., υφυπουργός στον πρωθυπουργό Τέρενς Κουίκ, ο οποίος, με την ιδιότητα του μέλους της μόνιμης διυπουργικής επιτροπής για την πάταξη της διαφθοράς, επιβεβαίωσε πλήρως τις πληροφορίες της εφημερίδας, τις οποίες όμως επιχείρησε να οικειοποιηθεί.

Επικαλούμενος «εσωτερική ενημέρωση που έχει», αναφέρθηκε σε «πλοίο των ΕΛ.ΠΕ. που φορτώθηκε στην Ελευσίνα για Ασπρόπυργο με αφορολόγητο πετρέλαιο κοντά στους 13.000 τόνους και με τελικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη».

Το πλοίο αυτό -όπως ανέφερε- «ξέχασε» να πάρει μαζί τα προβλεπόμενα έγγραφα. Σύμφωνα με τον ίδιο, «η εκ των υστέρων διευθέτηση των εγγράφων (τυπική αβλεψία ή τυπικό σφάλμα το αποκάλεσαν κάποιοι) δεν αποτελεί δικαιολογία, για να μην εφαρμοστούν όλοι οι προβλεπόμενοι νόμοι», και -όπως είπε- ως μέλος της αρμόδιας διυπουργικής επιτροπής θα ζητήσει την αυστηρή αντιμετώπιση του γεγονότος.

«Συνήθης πρακτική»

Πηγές που μίλησαν στην «Εφ.Συν.» για τα «κόλπα» στο λαθρεμπόριο καυσίμων υποστηρίζουν ότι η μεταφορά «αδήλωτων φορτίων» με δεξαμενόπλοια από τα διυλιστήρια και η εκ των υστέρων δημιουργία εγγράφων δεν είναι εξαίρεση στον κανόνα, αλλά η «συνήθης πρακτική».

Υποστηρίζουν ότι, επειδή δεν γίνεται ουσιαστικός έλεγχος από τις τελωνειακές Αρχές, αυτή είναι μία από τις βασικές μεθόδους, για να κυκλοφορούν λαθραία ποσότητες καυσίμων.

Ενας από τους πλέον διαδεδομένους τρόπους που αξιοποιούνται για λαθρεμπόριο είναι η λεγόμενη «φύρα», δηλαδή η πώληση των προβλεπόμενων από τον νόμο (Π.Δ. 434/1993) απωλειών καυσίμου, που επιτρέπεται να φτάνουν μέχρι και το 6% των φορτίων. Το διυλιστήριο παράγει, λ.χ., 1.000.000 λίτρα πετρελαίου σε ένα μήνα.

Επί της ποσότητας αυτής μπορεί να δικαιολογηθεί φύρα μέχρι και 60.000 λίτρα. Πρόκειται για το πετρέλαιο που επιτρέπεται να «χάνεται» κατά τη φόρτωση-εκφόρτωση ή τη μετάγγιση κ.λπ.

Αν οι ποσότητες αυτές δεν έχουν χαθεί στην πραγματικότητα, αλλά υπάρχουν στις δεξαμενές, φορτώνονται χωρίς χαρτιά ή αναμιγνύονται με δηλωμένες ποσότητες και πωλούνται ξεχωριστά, με τα μέλη του κυκλώματος να καρπώνονται το φορολογικό όφελος.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι, αν γίνει ενδελεχής έλεγχος στα «ημερολόγια» των δεξαμενόπλοιων που εκτελούν τακτικά μεταφορές, θα διαπιστωθεί εύκολα ότι αυτές οι καταγγελίες ευσταθούν και ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τα τελωνειακά έγγραφα δημιουργούνται εκ των υστέρων.

Τι προβλέπεται

Πρόκειται για εντελώς παράτυπη ή παράνομη πρακτική δεδομένου ότι, σύμφωνα με τον τελωνειακό κώδικα (άρθρα 112, 124, 115) και τις αλλαγές που έγιναν με τον νόμο 3842/2010, έχει θεσπιστεί η υποχρεωτική χρήση του «e-ΔΕ» (ηλεκτρονικό διοικητικό έγγραφο) για κάθε ποσότητα καυσίμου που απαλλάσσεται από τον ΕΦΚ (ειδικός φόρος κατανάλωσης) και διακινείται οπουδήποτε.

Το δε ηλεκτρονικό «διαβατήριο» προβλέπεται ότι δίνεται από τις τελωνειακές Αρχές, πριν κάθε πλοίο δέσει στην προβλήτα.

Συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει ότι «η διακίνηση υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων θεωρείται ότι λαμβάνει χώρα υπό καθεστώς αναστολής μόνον εάν πραγματοποιείται υπό την κάλυψη του ηλεκτρονικού διοικητικού εγγράφου που προβλέπεται από τον Κανονισμό (Ε.Κ.) 684/2009 της Επιτροπής (L 197/29−7−2009), το οποίο καταρτίζεται σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3 του παρόντος άρθρου. Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 112 παράγραφος 1, η διακίνηση υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων υπό καθεστώς αναστολής εξ ολοκλήρου στο εσωτερικό της χώρας πραγματοποιείται με την ίδια διαδικασία».

Στην περίπτωση αυτήν, αν έχουν έστω και μικρή δόση αλήθειας οι καταγγελίες και διαπιστωθεί ότι η υποχρεωτική ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης εγγράφων γίνεται χειρογράφως, πρόκειται για υποθέσεις, στις οποίες τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου θα πρέπει να έχουν διασυνδέσεις απευθείας με τις τελωνειακές Αρχές.

Και αυτό, γιατί μόνον έτσι μπορούν να δημιουργούνται από το «πουθενά» χαρτιά, προκειμένου να νομιμοποιηθεί οποιοδήποτε παράνομο φορτίο.

 Posted by Cassandra στο Αυγούστου 11, 2015

0 σχόλια:

Blogger Template by Clairvo